HTML

India

Indiáról minden ami érdekes!

Etarget hírdetés

Partnerek

pagerank www Google Pagerank mérés, keresooptimalizálás linkcsere View My Stats

Friss topikok

  • Christina Waccon: Nagyon érdekes volt ez a cikk, köszönöm, hogy elolvashattam! :) egyedül az a zavaró, hogy fekete a... (2016.10.15. 19:40) Hagyományok
  • héthó: Szép napot! Nagyon tetszik a blog, már egy ideje itt lógok. Kérdésem, hogy a fenti bejegyzésnek -... (2016.01.26. 15:56) A kormeghatározás dilemmái

Címkék

Indavideó

Indafotó képek

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Az indiai klasszikus zene története

monosadolf 2012.06.23. 17:38

Mint ahogy említettük India őstörténete kapcsán, a zene vonatkozásában is pontosan ugyanolyan akadályokba ütközünk, mivel India zenei története ugyanúgy az évezredek homályába vész, mint az antropológiai, politikai és egyéb fejlődéstörténetek. Nem tudjuk tehát, hogy a klasszikus zene pontosan mikor jelent meg Indiában, abban a formában, ahogy ma is jelen van, és éppen ezért, ha történeti értelemben szeretnénk vizsgálni India zenéjét, általában két olyan, szinte véletlenszerűen fennmaradt műre hagyatkozhatunk, amelyek részleteiben foglalkoznak a zenével, noha elsősorban a drámai műfajok leírására születtek.

Ezek közül az első a Nátjasásztra, amely valamikor az i. e. 2. évszázad és az i. sz. 2. évszázad között keletkezett. A Nátjasásztra a drámával és a drámai műfajokkal foglalkozik elsősorban, és ennek kapcsán tér ki később a zenére, a zenei formákra, a rága és a tála fogalmára, valamint bemutat számos olyan hangszert is, amelyeket ma csak ebből a leírásból ismerhetünk. A Nátjasásztrából számunkra kétezer éve sugárzó legfontosabb üzenet azonban az, hogy az a zenei forma, amelyet klasszikus zenének nevezünk Indiában, a mű születésének idejében már jóideje nagyon hasonló volt ahhoz, ahogy azt ma is – élő zenei nyelvként – tapasztalhatjuk. Többek között – zenetudományi értelemben – ezért szoktuk az indiai klasszikus zene hagyományát mintegy 3000-3500 év megszakítatlan tradíciójára visszavezetni. A másik mű a 12-13. századból származik, és a Szangíta Ratnákara (A zene óceánja) címet viseli.

 

Ebben már több gyakorlati információ található a zene céljáról, technikáiról stb., de itt is a drámai műfajokkal való összefüggésben történő leírás az, amely dominál. Az indiai klasszikus zenének három olyan alapvetése van, amelyek a leglényegesebb elemeknek tekinthetőek, a parampará, a rága, és a tála. A parampará a mester-tanítvány szoros kapcsolatban hagyományozott formát jelenti, ahol a hagyományozás kizárólag orális formában van jelen. Ez annyit jelent, hogy a Guru-sishja-parampará, vagyis a mester-tanítvány kapcsolat határozza meg magát a hagyomány teljességét, hiszen mintegy 130-160 generációt ölel fel a klasszikus zene folyamatos és megszakítatlan hagyományláncolata. Alapvetéseit megtartva ez a zenei rendszer sohasem volt változatlan vagy merev, de csak a legnagyobb mestereknek volt lehetősége arra, hogy egy mikroszkopikus méretű vagy jelentőségű változást a hagyományhoz csatoljanak, és ezt is csak akkor, ha ezeket az „újításokat” a zenész közvélemény is elfogadta, illetve befogadta. Ez az oka annak, hogy az indiai klasszikus zene mind a mai napig csaknem változatlanul őrizte meg alapértékeit, és bár igen apró lépésekben, de ma is a fejlődés folyamatában van.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://indiarol.blog.hu/api/trackback/id/tr364606731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása